Technologia tworzenia ikony
  • Drukuj
  • Email

Technologia tworzenia ikony w całości nasycona jest symboliką.
Ikony tworzy v się według tzw. kanonu ikonopisarskiego czyli ściśle określonych reguł. Malowane są temperą jajową składnikiem której są: żółtko jaja kurzego, białe wytrawne wino, olejek goździkowy i sypkie naturalne (najczęściej) pigmenty,
z zastosowaniem pozłotnictwa (m.in. płatkami 24 karatowego złota, płatkami białego złota, szlagmetalu czy szlagmiedzi). Deska na której malowana jest ikona, swoją symboliką odwołuje się do rajskiego drzewa życia oraz do drzewa krzyża -„drzewa,na którym zawisło Zbawienie świata". Drewno na podobrazie ikony musi być dobrze wysuszone. Nie może być to drewno „żywiczne" czyli iglaste. Ikony przed wygięciem zabezpieczane są tzw. szpongami, czyli poprzecznymi listwami wsuwanymi z tyłu.
Deski na ikonę pokrywa się płótnem ( przyklejanym naturalnym klejem) - odniesienie do chusty Weroniki, płótna Świętego Mandylionu, który ma moc uzdrawiania, Całunu, w który owinięte zostało ciało Ukrzyżowanego Zbawiciela. Dlatego ikona ze względu na związek z Osobą Jezusa Chrystusa zawsze będzie miała aspekt terapeutyczny.
Na płótno kładzie się 12 ( przez kolejne 12 dni) warstw gruntu tzw. lewkasu, bielidła, powstałego z kleju króliczego i kredy szampańskiej. Nakładanie lewkasu jest czynnością symboliczną, łączącą ikonę z tradycją Apostołów (12 warstw – teologiczne odniesienie do liczby Apostołów), czynnością podczas której odmawia się modlitwy na cześć każdego z Apostołów, dążąc do duchowego zjednoczenia z każdym z nich i pragnieniu trwania w nauce apostolskiej. Warstwy lewkasu kładzie sie metodą „na krzyż" (naprzemiennie pionowo i poziomo). Na desce z wyszlifowanym gruncie nanosi się tzw. grafiję czyli kontury postaci na ikonie ,którą wykonuje się rylcem. Symbolizuje ona Prawo wyryte na kamiennych tablicach, które Bóg dał swemu Narodowi Wybranemu. Prawo miłości wyryte w naszych sercach przez Stwórcę.W Piśmie Świętym Bóg mówi: „Ja nie zapomnę o tobie. Oto wyryłem cię na obu dłoniach" (Iz 49,15-16).
Każdy etap tworzenia ikony: przyklejenie płótna,
nakładanie 12 warstw gruntu kredowo-klejowego, szlifowanie, złocenie, nanoszenie grafiji, malowanie -poprzedzony jest odpowiednią modlitwą zgodnie z „ Rytuałem ikonopisarskim" powstałym w Śląskiej Szkole Ikonograficznej.

28/09/2019